080 81 19 |

Kaj imajo skupnega dehidracija, celodnevno sedenje in možganska kap?

Gre za 3 pogoste težave sodobnega človeka, ki jih predstavljamo v tem prispevku.
7. aprila beležimo svetovni dan zdravja. Morda je ravno sedaj pravi čas, da razmislimo o svojem telesu, o tem, kako lahko izboljšamo naše navade ali v svoja življenja vnesemo rahle spremembe, ki bodo prinesle ugodne dolgoročne učinke v našem zdravju.
 
Gremo plavat?
 
Plavanje deluje protistresno. Starodavne risbe in slikarije, najdene v Egiptu, pričajo o tem, da so ljudje plavali že 2.500 let pred našim štetjem.
Zakaj bi plavali? Zato, ker je plavanje odlična vadba za kurjenje kalorij in izgubo teže in telesu prijazna vadba. V uri živahnega plavanja lahko porabimo kar do 650 kalorij.  S plavanjem ne obremenjujete sklepov,  »delajo« vse mišice in celo telo. Plavanje je odlično tudi za znižanje krvnega tlaka, srčnega utripa in seveda večjo zmogljivost pljuč.
Ni pomembno, ali ste po poškodbi, noseči, pretežki, mlada mamica … Plavanje je odličen trening. Sami nadzorujete tempo plavanja, ki je pravzaprav podobno hoji – zmore jo vsak in vsakemu prinese le koristi.
Voda že sama po sebi pomirja in sprosti telo. Zaduši hrup iz okolice in odplakne stres.
Raziskovalci na univerzi v ameriški Indiani pravijo, da so redni plavalci vsaj 20 let mlajši, kot kaže njihova dejanska letnica rojstva. Znanstveniki pravijo, da vse tja do 70. leta in čez plavanje odlično vpliva na krvni tlak, holesterol, kardiovaskularno pripravljenost, pozitivno vpliva na kognitivne funkcije v telesu, ohranja mišično maso, skratka človek je od znotraj in zunaj v odlični formi.
Za mizo nikoli ne sedite z rokami nad glavo. Pri plavanju vaše roke delajo vse smeri – nad glavo, za glavo, levo in desno …Tako se aktivirajo tudi mišice, ki so sicer ves čas pasivne. Prav tako roke prav nič ne krepite med kolesarjenjem ali tekom. Plavanje vam bo odlično okrepilo tudi hrbtne mišice, ki jih večina izmed nas zanemarja.
Zato vabljeni na plavanje v termalno vodo Laško pod edinstveno stekleno kupolo.
 

Strokovnjaki pravijo, da pijemo premalo …

Seveda s tem mislimo na pitje vode, ki je eden glavnih stebrov življenja. Naloge vode v našem telesu so raznovrstne – uravnava telesno temperaturo, vzdržuje ravnovesje mineralnih snovi, iz telesa izplakuje škodljive snovi, naše telo čisti, … Kadar je popijemo premalo, to hitro začutimo v obliki neprijetnega počutja in npr. glavobola.
Naše telo potrebuje vodo. Raziskave v ZDA so pokazale, da kar 30 odstotkov ljudi, ki ima težave s prekomerno telesno težo, ne zna ločiti, kdaj so lačni in kdaj žejni.
Pitje vode je najbolje razporediti prek celega dneva, kar zagotavlja dobro hidracijo organizma in s tem tudi dobro počutje. Začnemo s kozarcem tople vode na tešče, nato jo vsaj po nekaj požirkov ali kozarec pijemo med posameznimi obroki, torej večkrat na dan, lahko pa tudi v času obroka − če želimo obroku zmanjšati energijsko gostoto. Dan zaključimo s kozarcem ali dvema pred spanjem. Prav slednje je še posebej pomembno, saj s tem pripravimo telo na opazno izgubo vode, do katere pride med spanjem.
In spet smo pri pomembnem jutranjemu kozarcu, saj je to čas, ko je kri najgostejša, srčni infarkti pa zaradi tega najpogostejši. Piti moramo ravno tako pred telesnimi napori, med njimi in po njih. Nikar ne pozabimo, da moramo piti vedno, preden smo dejansko žejni. Če ste med tisto večino ljudi, ki ne pije dovolj − izdelajte si sistem pitja! Kozarec na primer popijmo vsako polno uro ali po vsakem telefonskem klicu. Pa na zdravje!
 
Zakaj bi pili prav vodo?
  • Je najlažje dostopna, najcenejša in jo imamo skoraj vedno pri roki.
  • Zares odžeja. Čaj, kava in druge umetne pijače povzročajo še večjo žejo.
  • Zagotavlja dobro hidracijo organizma in s tem dobro počutje.
  • Napolni hrano z energijo, tako da lahko delci hrane med prebavo z energijo oskrbijo telo. Zato hrana brez vode za naše telo nima nobene energijske vrednosti.
  • Z rednim pitjem vode postane mehanizem žeje v telesu učinkovitejši. Lažje razločujemo med občutkom žeje in lakote.
  • Redno pitje vode poveča našo zbranost in odpornost proti boleznim.
  • Pripomore k boljši psihični in telesni kondiciji, premaguje utrujenost, izboljša delovno učinkovitost in poveča koncentracijo.
  • Deluje proti stresu, zmanjšuje tesnobnost in depresijo, zaradi njenih učinkov pa boljše spimo.
  • Pripomore k vsesplošno dobremu počutju, dobremu videzu in lepši koži.
  • Ne vsebuje kalorične vrednosti in torej ne redi.
 
Primerov možganske kapi je vsako leto več!

Statistike beležijo vse več primerov možganske kapi, pri čemer le-ta prizadene vedno mlajše ljudi. Veste, kako ukrepati v primeru, da se možganska kap primeri vam ali vašim najbližjim? Jo znate prepoznati?
Pri večini bolnikov se simptomi razvijejo v nekaj sekundah oziroma minutah, kako se kažejo, pa je odvisno od tega, katero območje možganov je prizadeto.
 
Kako prepoznamo bolnika z možgansko kapjo?
S preprostim testom preverite, ali se srečujete s primerom možganske kapi. Zapomnite si besedo GROM.
GOVOR – bolniku rečemo preprost stavek, npr. "Danes je lep dan" in ga prosimo, naj ga ponovi. Zdrav človek ga bo brez težav ponovil, medtem ko si ga bo bolnik z akutno možgansko kapjo s težavo zapomnil, še težje pa ga bo ponovil oziroma ga sploh ne bo mogel pravilno ponoviti.
ROKE – bolnika prosimo, naj iztegne obe roki v višini ramen. Zdrav človek ju brez težav obdrži v tem položaju tudi dlje časa, medtem ko bolniku z akutno možgansko kapjo ena roka takoj omahne.
OBRAZ – bolnika prosimo, naj se nam na široko nasmeji. Pri zdravem človeku so ustnice simetrične, bolnik z akutno možgansko kapjo pa ima eno stran povešeno.
MUDI SE – če opazite te znake pri svojcu ali kom drugem, ne oklevajte, ampak TAKOJ pokličite 112. Vsaka minuta šteje!
 
Za rehabilitacijo po možganski kapi se v Thermani Laško odloči tudi do 700 pacientov letno. Dobrih razlogov, zakaj prav pri nas, je veliko. Strokovno in prijazno osebje, timsko delo zdravnika, fizioterapevta, delovnega terapevta, logopeda in sestre poskrbijo za dobro okrevanje in prijetno počutje.
 
 
Sedenje je bolezen sodobnega časa!

Svetuje Danica Pinter, licencirana AFP osebna trenerka in FZS prehranska svetovalka it Thermane Laško
 
Priznati moramo, da večino časa sodobni človek presedi. Sedimo v avtomobilu, v službi, na kavi, v kinu, doma in še kje. Naše telo pa je narejeno za gibanje.  S sedenjem je povezano več zdravstvenih težav kot si mislimo.  Pogoste so bolečine v hrbtenici, (tako vratni, ledveni kot prsni del), slaba drža, naš krvni obtok je oviran, s tem so povezane bolezni srca in ožiljamišice niso aktivne in možgani kličejo pro hrani, kar povzroča debelost in diabetes tipa 2. K slabi fizični pripravljenosti pa lahko prištejemo še psihične motnje.
Kaj lahko storimo? Gibajmo se! Izkoristite vsako priložnost, da ste fizično aktivni. Uporabljajte stopnice, po telefonu se pogovarjajte stoje, naredite vaje kar za pisalno mizo.

Priporočamo vam tri enostavne vaje, po katerih se boste počutili osveženo in prebujeno. Mislite nase in telo vam bo hvaležno.
1. DVIG NA PRSTE
Stojite za stolom (zaradi ravnotežja) in se dvigate na prste, peti potisnete visoko gor. Priporočamo 10 ponovitev.
2. ROTACIJA (OBRAT) HRBTENICE
Sedimo na stolu, levo roko položimo za oporo na rob mize, desno roko na zunanji rob stola ali naslonjalo. Počasi se obračamo s celotno hrbtenico v desno. Medenica in noge so ves čas poravnane in se ne premikajo. Ponovimo v nasprotno smer, izvedemo desetkrat.
3. IZTEG IN UPOGIB HRBTENICE
Obe roke sklenemo za vratom in naslonimo glavo na roki. Odpremo komolce, se upognemo z zgornjim delom hrbtenice nazaj, odpremo prsni koš. Spustimo v začetni položaj, zapremo komolce in upognemo zgornji del telesa navzdol z brado na prsnico. Ponovimo desetkrat.
Pri vsaki vaji globoko in sproščeno dihamo.

INFOGRAFIKA S PRIKAZOM VAJ >>
 
Pa veliko užitka in veselja pri izvajanju vaj!
 

Se želiš prijaviti na uporabne vsebine iz Vitalnice?